maanantai 23. heinäkuuta 2018

Aigeian meren laulu

Lähtöpäivä , lauantai 14.7.2018

En nukkunut
 lainkaan ennen lähtöä. Jaakko tuli aamuyöllä klo 4,ja vei meidät Oulunsalon lentokentälle. Matka  Rhodokselle meni hyvin Norvegian lennolla. Olimme tilanneet lennolle ateriat. Saavuimme Rhodokselle klo 10.00 ja kuuma ilma tulvahti vastaan . Lentokentän bussin lämpömittari näytti 39 C.
Hotellimme on Sunday. Huoneistoon kuuluu kaksi huonetta ja keittiönurkkaus. Ihan ok hotelli, sellainen kotoisan oloinen. Kävimme ensimmäiseksi ostamassa ruokaa paikallisesta supermarketista.

Ostin kreikkalaista jogurttia, persikoita ja leipää. Niin, tietysti ostin kahvia. Keitimme kahvit ja menimme altaalle kahdeksi tunniksi. Olo alkoi olla rentoutuneempi. Kuumuus tuntui aluksi lähes sietämättömältä, kun kävelimme kauppaan.
Illalla on tarkoitus  käydä merenrannassa ja huomenna on rantapäivä. Emme vielä tiedä, osallistummeko millekään retkelle.

Ilyssos  sunnuntai 15.7.2018

Nukuin noin kymmenen tuntia. Menimme sitten aamiaiselle . Se aamiainen oli ihan tavallinen: munakokkelia, jogurttia ja leipää.
Lähdimme sitten rannalle. Vuokrasimme sitten tuolit . Olimme rannalla noin 4 tuntia. Rannalla oli tuulista, mikä teki tukahduttavasta paahteesta lähes siedettävän. Merivesi oli todella sinistä ja lämmintä. Kävimme rannalta tullessamme jäätelöllä. Kävelimme rantabulevardilla ja löysin eräästä kaupasta sellaiset kreikkalaiset sandaalit, joiden malli oli sellainen, jota etsin. Pitää sitten katsoa Rhodoksen vanhasta kaupungista erimalliset sandaalit.
Tänä iltana on jalkapallon MM:n loppuottelu.

jatkuu..............

16.7. maanantai  2018

Kävimme eilen illalla syömässä Zorbas-nimisessä ravintolassa. Siellä soi kreikkalainen musiikki.
Lähdimme sieltä sitten eri reittiä pois ja sitten kuitenkin se meidän hotelli löytyikin. Oli jo pimeää, enkä halunnut mennä minnekään syrjäisille kujille.
Aamulla kävimme kävelemässä päätiellä. Yritimme mennä erääseen museoon, mutta se oli suljettu. Ostin taas marketista kreikkalaista jogurttia. Täällä on niin kuuma, että jos vähänkin käy ulkona, niin vaatteet ovat hiestä läpimärät ja aina pitää mennä suihkuun, kun palaa hotellille.
Menimme sitten altaalle pariksi tunniksi. Menimme sen jälkeen taas pääkadulle ostoksille. Menimme siihen liikkeeseen, josta olimme kysyneet neuvoa edellisenä yönä ja ostin kolmet kreikkalaiset sandaalit. Riina ja Raimo ostivat myös sandaalit. Palasimme sitten taas hotellille ja taas piti mennä suihkuun. Sitten lähdimme illalliselle. Täällä näkyy ja kuuluu paljon suomalaisia.
Huomenna luultavsti menemme Rhodoksen vanhaan kaupunkiin.
Suomessa on kuulemma tällä hetkellä helteet.

17.7. tiistai  2018

Aamiaisen jälkeen lähdimme Rhodoksen kaupunkiin. Menimme sinne taksilla. Sitten lähdimme vanhaan kaupunkiin. Siinä ihan portin lähellä oli joku lettien tekijäin  koju ja teetin siinä afrikkalaiset letit. Se maksoi 75 E. Sitten kävelimme  kaupungin uudelle puolelle pankkiautomaatille.
Rhodoksen vanha kaupunki oli jotenkin muuttunut  vuodesta 2009. Oliskohan laitettu laatat kaduille, mutta muistutti jotenkin Venetsiaa, harmi? Siellä  ei ollut enää niitä samoja sandaalin tekijöitä kuin 2009 oli. Varmaankin kuolleet , koska jo vuonna 2009 olivat yli 80-vuotiaita. Eräskin näytti kuvia sota-ajalta.  Ostin vanhasta kaupungista yhdet korvakorut ( musta,onyx, käsityötä)
 ja parit sandaalit. Olen jokin sandaalifriikki, vaikka Suomessa ei edes juurikaan voi käyttää sandaaleja.
Söimme eräässä katukahvilassa clubsandwichet. Tulimme taksilla takaisin hotelli Sundayhin. Ei käyty erikseen illallisella.

jatkuu.............

18.7. keskiviikko 2018

Tänään lähdimme aamiaisen jälkeen rannalle. Olimme siellä noin neljä tuntia.  Lähdimme sitten kävelemään rantaa pitkin ja kiersimme pääkadulle. Mitään tatuointiliikettä ei löytynyt. Kävelimme noin 1,5 tuntia. Hotellilla söimme jotain ja kävimme suihkussa. Illalla lähdimme taas kävelylle. Menimme yhteen boutiqueen, joka oli ollut kiinni koko ajan. Ostin sieltä pari mekkoa. Kun tulin hotellille , pesin ne, koska niitä oli soviteltu ja ne haisivat jollekin tunkkaiselle. Tatuointiliike oli ilmeisesti siirtynyt Rhodoksen kaupunkiin ( Mazig Needels), joten se tatuoinnin ottaminen sai nyt jäädä. On mulla kuitenkin tämä afrikkalainen kampaus sen tatuoinnin sijaan.
Suomessa on tällä hetkellä 30  C:n lämpötilat.
Kävimme pääkadulla syömässä tosi herkulliset ateriat. Söin jättiläiskatkarapuja. Riisi tuotiin vähän myöhassä. Ensin en edes tajunnut , että annokseen kuului riisiä.

jatkuu.....................

19.7.   torstai  2018

Lähdimme tänään aamiaisen jälkeen Anthony Quinn-bayhin.  Se sijaitsee Kalitheassa. Menimme sinne taksilla. Sovimme saman taksin kanssa , että hakee meidät pois sieltä rannalta 15.30. Ranta oli hieno ja vesi oli kirkasta, mutta se ranta oli aivan täyteenahdettu turisteja. Ensin näytti siltä, ettemme pääse edes varjoon mihinkään istumaan.  Eloonjäämistaistelu aurinkotuoleista jatkui jonkin aikaa , mutta sitten vapautui kolme tuolia ja kannoimme ne johonkin rinteeseen kohtaan, jota hieman varjosti puu. Siinä tuolilla oli hankala olla, koska koko ajan tuntui , että luisuu alaspäin. Sitten tuoleja vapautui alempana. Menimme sitten uimaan vuorotellen. Vesi oli ihan kirkassa ja vedessä oli joitain sukelluskurssilaisia. Ihan kirkaisin, kun sellaiset mustat oliot liikkuivat vedessä minua kohti. Luulin ensin , että ne mustat kohdat olivat korallia.  Taksi tuli hakemaan meidät ja jäimme taksista supermarketin kohdalla. Ostin eri lajikkeita kreikkalaista jogurttia ja suoraan tiskiltä tummia oliiveja.
Suomessa riehuu nyt parhaillaan metsäpalo. Kaupoissa ei ole juuri mitään  kirjoitustarvikkeita, niin kirjoitan tätä paperikassista revitylle paperille. Paperi loppuu kirjaimellisesti kesken. Tänään oli 38 C.

jatkuu.............

20.7.  perjantai  2018

Eilen illalla kävimme taas Zorbaksessa syömässä. Viimeksi saimme siellä ilmaisen Ouzon. Siellä soi aito kreikkalainen musiikki, ei mikään nykytrendin puhemusiikki .Otin lampaankyljyksiä ja kreikkalaista salaattia. Lampaankyljykset olivat tosi hyviä.  Kreikkalaista salaattia olen syönyt viimeiset puoli vuotta.

Tiskiltä ostetut oliivit ovat tosi herkullisia. Suomesta ei sellaisia saa.
Illalla kävelimme taas pitkän lenkin. Olimme hotellilla noin klo 24.00.  Ostin eräästä rannalla olevasta liikkeestä valkoisen mekon. Mulla on juuri samanlainen kukallinen malli, jonka aikoinaan ostin Portugalista. Kävimme kaiken kaikkiaan kolme kertaa kyseisessä liikkeessä. Saimme vielä lahjaksi bodysprayn ja kaksi pientä likööripulloa.
Tänään menimme rannalle  noin klo 13.00 olimme siellä 4 tuntia. Söimme välillä jäätelöt. Ialyssos beach on yksi parhaista uimarannoista, joissa olen ollut, koska siellä tuulee aina, niin ei ole niin kuuma. Rannoilla on paljon ulkomaalaisia.

Hotelli Sunday on myös rauhallinen. Huoneet ovat tilavia ja ilmastointi pelaa. Hotellimme on sellainen perheyritys. Meidän huoneemme oli jonkun hotellinpitäjän asunnon vieressä. Vanha mummo istui usein huoneemme edustalla. Sitten aamiaisen aikaan jokin vanha mies tuli ruokailutilaan istumaan. Sen vaikutelman sai, että monta sukupolvea asui yhdessä.  Norjalaiset olivat erityisen ihastuneet siihen vanhaan mieheen, ainakin jäähyväiset olivat sellaiset .Mitään remuavia nuorisopjengejä ei ole, eikä mikään bilemusiikki häiritse. Luulen kuitenkin, että jos vielä matkusta Rhodokselle, niin menen Rhodoksen kaupunkiin sitten.

Harkitsimme  Rhodokselle menoa vielä taksilla, mutta ei nyt sitten viimeisenä lomapäivänä jaksa lähteä sinne. Oisin ottanut sen tatuoinnin, mutta loma loppui liian aikaisin.
Harjoittelin eilen jo matkalaukkujen pakkaamista.

Rhodokselle voi palata aina uudelleen.