maanantai 10. elokuuta 2020

Kalareissulla

Nyt oli lämmin viikonloppu. Lähdimme perjantaina Sirniöön. Lauantaina menimme ensin Posiolle. Sää oli melkein helteinen. Kun tulimme sieltä Posiolta , lähdimme järvelle.  Mulla meni heti avokelalla siima ihan sekaisin. Ilmeisesti tuo uusi virveli ei ole niin hyvä , kuin aikaisempi virvelini. Mulla meni kolme kertaa siima ihan syrttyyn ja niimpä ajattelin , että siirryn umpikelaan. Umpikelalla voi heitellä yhdellä kädellä. Umpikelaa pidetään lasten leikkikaluna, mutta mua se ei haittaa. Abu matic 170 on netin mukaan hyvä. Kalareissulla menee helposti aikaa kaikenlaiseen hössötykseen. Järvellä oli aika kuuma. Alkoi jo taas vaikuttaa, ettei virvelillä saa kalaa, mutta sitten koukku alkoi jumittaa. Sanoin, että antakaa haavi, mutta Raimo sanoi, että  se ei ole mikään kala, vaan koukku tarttui pohjaan. Kuitenkin piti vapaa piti vetää aika lujaa. Sitten näkyi hauen tumma selkä. Se tunne, kun tajuat, että koukussa on kala .Nappasimme kalan haaviin ja se oli tuollainen parin kilon hauki. Tavallaan , kun lopetin kelaamisen, niin se hauki sitten nappasi. Luin , että niin pitää tehdäkin , ettei koko ajan kelaa. Lähdimme sitten ajamaan moottorilla Unijoelle . Pysähdyimme joen varteen kahville.

Kun tulimme järveltä pois niin , perkkasin kalan.

Seuraavana päivänä oli taas lämmin sää. Menimme taas järvelle ja otimme Miloun mukaan. Ankkuroimme veneen keskelle lampea ja Milou hyppäsi uimaan , vähän piti avustaa. Koira ui veneen ympärillä ja nostimme sen koiran sitten veneeseen. Koira  oli aika rauhallisena siinä veneessä. Sen voi näköjään ottaa mukaan veneretkelle. Kyllä se koira jäi pihallekin juoksunaruun melko tyytyväisenä.

Sitten soudimme rannemmaksi ja Riina hyppäsi veneestä uimaan. Minäkin olisin voinut hypätä uimaan, mutta mulla ei ollut uimapukua.

Iltapäiväksi oli säätiedotuksessa luvattu epävakaista, mutta me lähdimme Raimon kanssa kahdestaan järvelle. Keskijärvellä tuuli yltyi vaahtopäihin ja soudimme  kaislikkoon vastarannalle. Joutsen lähti lentoon siitä melko läheltämme. Joutsen lensi noin sadan metrin päähän ja jai siihen ääntelemään pitkäksi aikaa, ihmettelimme että mikä sillä on hätänä.  Söimme eväät ja kuuntelimme sen joutsenen ääntelyä.Tuuli tyyntyi vähän ja menimme taas keskemmälle järveä. Heittelimme jonkun aikaa. Mulla oli kala koukussa, mutta se pääsi irti. Raimolla oli koukussa kaksi alamittaista haukea ja ahven. Ihan hyvän kokoinen ahven se oli, mutta jostain syystä heitimme sen järveen. Menimme sitten takaisin ja lämmitimme saunan, kun oli vähän kylmä.

Luin netistä , että heittokalastaa voi koko avoveden ajan. Ostimme luvat netistä kahdeksi vuorokaudeksi. Verkoilla voi saada enemmän kalaa , mutta se on tylsempää. Aion hankkia umpikelan.

Matkustimme tänään Ouluun. Kävin illalla vielä balettitunnilla. Toin tänne Ouluun pakastettua haukea, kun nyt ajattelee ,olisihan tuon ahvenen voinut ottaa mukaan.