lauantai 29. heinäkuuta 2017

Matkalla

Olen ollut matkalla Itä-Savossa tällä viikolla. Oli todella hyvä matka. Lähdimme tiistaina . Kävimme mennessä Kuopion Ikeassa. Saavuimme mökille Savonlinnaan illalla. Raivasimme rantaa moottorisahalla , niin että maalauksellinen näköala jälleen avautui lahdelle. Sisustin mökin uudelleen. Kirpputorilta löysimme ihanan puisen hyllyn neljällä eurolla. Ostin myös uuden pöytäliinan ja sisustustaulun. Nostimme puusohvan ylös oven viereen ja ostin siihen sellaisia S-koukkuja , niin siitä tuli sellainen naulakkoelementti. Siivosin mökin myös.
Keskiviikkona kävimme Savonlinnassa ja menin Soitin kulmaan. Ostin Josef Ricterin jousen. Sain sen hintaan 60 E, pitkä tarina, Tosi hyvä jousi, olen jo soittanut sillä. Katsoin netistä , että jossain ne maksaa yli 1000 E. Siitä jousesta oli osittain jouhet pois.
Keskiviikkona menimme keskipäivällä veneilemään. Lähtiessä soutuvene keikkasi ja putosin veteen. Vesi oli lämmintä, onneksi Riinalla oli mun kännykkä. Kyllä metakka varmasti kuului naapurimökille asti. Vaihdoin vaatteet. Aikaisemmin lähtiessä oli jo epäonnea, kun termospullo vuosi uuteen reppuuni , eikä sitten otettu eväitä mukaan.  Lähdimme sitten soutamaan ja otimme pari virveliä mukaan. Minä istuin keskellä sellaisella muovituolilla. Soutelimme lahden perukoille asti. Heittelimme hieman uistinta. Uistin tarttui mäntyyn ja repäisimme sen irti. Onneksi ei sattunut silmään.Lähdimme sitten pois, kun vielä piti ehtiä Olavinlinnaan. Riina piti siimaa perässä. Minä sitten heiluin siinä kameran kanssa ja tuolista meni jalka poikki ja vene keikahti ja meinas hörpätä vettä. Sanoin , että meinas tulla suuronnettomuus. Alla oli metrikaupalla vettä, ranta oli tosin lähellä. Kaikki olimme uimataitoisia, mutta mulla ei ollut pelastusliiviä,kun se kastui jo aikaisemmin. Lähdimme sitten soutamaan taas . Riinan uistimessa oli kala ja nostimme sen haavilla veneeseen. Mietimme , että otetaanko se kala vai ei, ja päätimme ottaa sen . Siinä jossain vaiheessa unohdin kaiken luonnonsuojelun ja otin siitä tuolista kiinni ja nakkasin sen kiivaasti  jorpakkoon . Taas oli vaatteet kastunu , kun veneen pohjalla oli jonkin verran vettä.  Päivä oli lämmin ja aurinkoinen. Menimme mökille ja paistoimme hauen . Ihan hyvin siitä riitti Vaasan ruispalan päälle kaikille. Olimme tyytyväisiä, että pidimme sen hauen ja olihan se Riinalle hieno kokemus.
Menimme Savonlinnaan , mutta siellä oli tiet tukossa, kun Vladimir Putin oli siellä valtiovierailulla Savonlinnan Oopperajuhlilla. Bolsoi-teatteri ( baletti ) esiintyi myös siellä.
Illalla lämmitimme  mökkisaunan. Seuraavana päivänä menimme sitten   Olavinlinnaan. En lähtenyt tällä kertaa kiipeämään torniin , koska ajattelin että mulle tulee ahtaanpaikankammo pimeissä ja kapeissa portaissa. Kiipesin sinne joskus 90-luvulla. Samana päivänä lähdettiin Ouluun . Ei keritty käydä esim. Puruvedessä uimassa  ja Sulkavalla, niin ja vaikka Kerimäellä kirkossa tai kalastemassa.
Savonlinnassa on sama fiilis kuin olisi ulkomailla käynyt.